Makkelijke veggie sushi

Kooktijd: Snel
Regio: Oosters
Moeilijkheidsgraad: Voor starters
Type: Hoofdgerecht
Allergie: Glutenvrij, Notenvrij en Suikervrij

Bron: Dit is een vetarm en olievrij recept van Sophie Maes.

Ingrediënten voor 4 personen

  • 2 cups sushirijst (mag ook risotto)
  • 4 cups water
  • 1 snuifje zout
  • 6 - 8 norivellen
  • verse groenten naar keuze (bv komkommer, wortel, avocado, selder, paprika)... gemarineerde tofu, sesamzaadjes en gebakken uitjes kunnen ook
  • sojasaus (om te serveren)
  • sesamzaadjes (om te serveren)

Kook de sushirijst in de 4 cups water met een snufje zout. Kijk op de verpakking hoe lang het moet koken, normaal duurt het 10-15 minuten. Zet het vuur tijdens het koken stiller en laat na het inkoken alles lauw worden. De rijst mag niet te warm zijn.

Snijd ondertussen de groenten in repen: komkommer, wortel, avocado, selder, tofu, pijpui, paprika, ... zijn bij ons favorieten, maar je kan zoveel variëren als je wil. Ook sesamzaadjes en gedroogde uitjes zijn hier lekker in.

Neem een norivel en beleg het voor 3/4e met rijst, laat een reep bovenaan open. Leg de groenten erop op 1 rij. Bevochtig de reep die overblijft bovenaan en rol alles op. Je kan hiervoor een sushimatje gebruiken, dat je wikkelt in plastiekfolie maar het kan ook zonder. Maak een heel scherp mes nat en snijdt mooie plakjes. Serveer met sojasaus, eventueel bestrooid met sesamzaadjes.